Elektronické podpisovanie právnych dokumentov sa stáva čoraz bežnejšou súčasťou obchodnej a administratívnej sféry, a to najmä z dôvodu jeho rýchlejšieho a efektívnejšieho využitia. Elektronizácia zmlúv a právnych úkonov začína byť stále viac žiadanejšia aj v pracovnoprávnych vzťahoch. Technická realizácia týchto postupov je zabezpečovaná cez rôzne aplikácie a platformy.

Najčastejšia otázka v tejto súvislosti smeruje k tomu, či a za akých podmienok sú zmluvy uzatvorené výlučne v elektronickej podobe platné. O to dôležitejšie je posúdenie tejto otázky v pracovnoprávnych vzťahoch, kde Zákonník práce vyžaduje v mnohých prípadoch písomnú formu právneho úkonu. O tento prípad ide aj pri pracovnej zmluve, ktorú môžeme považovať za najdôležitejší a fakticky základný dokument (zmluvu) v oblasti pracovného práva. Za akých podmienok môže zamestnávateľ so zamestnancom uzatvoriť pracovnú zmluvu v čisto elektronickej podobe? Môžeme v tomto prípade hovoriť o splnení písomnej formy pracovnej zmluvy podľa Občianskeho zákonníka a Zákonníka práce? To všetko nájdete v našom článku.
Aké sú spôsoby elektronického podpisovania právnych úkonov a ich právna úprava?
Prijatím Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 910/2014 z 23. júla 2014 o elektronickej identifikácii a dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zrušení smernice 1999/93/ES (ďalej len “Nariadenie e-IDAS”), ktoré nadobudlo účinnosť 1. apríla 2016, sa právna úprava elektronickej identifikácie a dôveryhodných služieb zjednotila v rámci všetkých členských štátov Európskej únie. Cieľom prijatia nariadenia, ako právneho aktu Európskej únie s priamou uplatniteľnosťou v právnych poriadkoch členských štátov Európskej únie, bolo zjednodušiť elektronické transakcie v rámci európskeho trhu. Implementačným právnym predpisom k nariadeniu e-IDAS v Slovenskej republike je zákon č. 272/2016 Z. z. o dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu (zákon o dôveryhodných službách) v znení neskorších predpisov.
Nariadenie e-IDAS v čl. 3 v bodoch 10 – 12 upravuje spôsoby elektronického podpísania, teda typy elektronického podpisu. Konkrétne sa jedná o:
- Elektronický podpis
- Zdokonalený elektronický podpis (bez kvalifikovaného štatútu alebo s kvalifikovaným štatútom)
- Kvalifikovaný elektronický podpis
Elektronickým podpisom, označovaným aj ako „jednoduchý elektronický podpis“ sú podľa nariadenia e-IDAS údaje v elektronickej forme, ktoré sú pripojené alebo logicky pridružené k iným údajom v elektronickej forme a ktoré podpisovateľ používa na podpisovanie.
Ďalší druhom elektronického podpisu je zdokonalený elektronický podpis, ktorý musí spĺňať požiadavky vymedzené v čl. 26 Nariadenia e-IDAS, a teda:
- je jedinečne spojený s podpisovateľom
- umožňuje určenie totožnosti podpisovateľa
- je vyhotovený pomocou údajov na vyhotovenie elektronického podpisu, ktoré môže podpisovateľ s vysokou mierou dôveryhodnosti používať pod svojou výlučnou kontrolou
- je prepojený s údajmi, ktoré sa ním podpisujú, takým spôsobom, že každú dodatočnú zmenu údajov možno zistiť
Zdokonalený elektronický podpis poskytuje vyššiu úroveň zabezpečenia, ktorými sa zabezpečuje, že dokument bol podpísaný konkrétnou osobou a tiež je zabezpečená neodvolateľnosť podpisu. Tento druh podpisu (ak technicky skutočne reflektuje všetky požiadavky Nariadenia e-IDAS) tak je spôsobilý naplniť požiadavky, vyžadované § 40 Občianskeho zákonníka pre písomnú formu právneho úkonu. Ak by osoba, ktorej sa tento elektronický podpis pripisuje spochybnila jeho skutočné vykonanie, muselo by sa vykonať dokazovanie, obdobne ako by sa vykonávalo v prípade vlastnoručného podpisu bez úradného osvedčenia pravosti.
Kvalifikovaným elektronickým podpisom, sa rozumie zdokonalený elektronický podpis vyhotovený s použitím kvalifikovaného zariadenia na vyhotovenie elektronického podpisu a založený na kvalifikovanom certifikáte pre elektronické podpisy.
Kvalifikovaný elektronický podpis je najvyššou úrovňou podpisu a jeho použitie zaisťuje, že je možné jednoznačne identifikovať podpisujúcu osobu a tiež zaisťuje nezmeniteľnosť podpísaných dokumentov v čase ich podpísania. Podpísaná osoba nemôže tvrdiť, že podpis nevyhotovila a kvalifikovaný elektronický podpis má právnu silu vlastnoručného podpisu osoby. Ak zároveň obsahuje aj časovú pečiatku, má rovnakú právnu váhu ako úradne osvedčený podpis osoby. Použitie kvalifikovaného elektronického podpisu s časovou pečiatkou tak zaisťuje nerozporovateľnosť vykonania právneho úkonu určitou osobou v určitom čase.
Pre úplnosť dávame do pozornosti, že Nariadenie e-IDAS je menené a dopĺňané novým nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2024/1183 z 11. apríla 2024, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 910/2014, pokiaľ ide o zriadenie európskeho rámca digitálnej identity. Pokiaľ ide o vymedzenie základných druhov elektronických podpisov, toto ostáva bez zásadných zmien.
Môže byť pracovná zmluva platne podpísaná len elektronickým podpisom?
Podmienku písomnej formy pracovnej zmluvy upravuje § 42 Zákonníka práce. To kedy je právny úkon (teda aj pracovná zmluva) vykonaný v súlade s dodržaním formy písomnosti upravuje Občiansky zákonník v § 40, ktorý uvádza hneď viacero spôsobov, ktorými je písomná forma zachovaná. Jedným z týchto spôsobov, je aj podpísanie dokumentov elektronickými prostriedkami, umožňujúcimi zachytenie obsahu právneho úkonu a určenie osoby, ktorá právny úkon urobila. Zároveň z predmetného ustanovenia vyplýva, že písomná forma je zachovaná vždy ak je dokument podpísaný kvalifikovaným elektronickým podpisom, ktorý je elektronickým ekvivalentom vlastnoručného podpisu. To znamená, že ak zmluvné strany pracovnú zmluvu podpíšu svojím kvalifikovaným elektronickým podpisom, bude tento postup realizovaný v súlade s právnymi požiadavkami a teda platne a účinne.
Otázkou tak je, či je na podpis pracovnej zmluvy (pre zachovanie písomnej formy požadovanej zákonom) možné použiť aj iný typ elektronického podpisu, ako je kvalifikovaný elektronický podpis. A to najmä z dôvodu, že nie každá fyzická osoba má elektronický občiansky preukaz, ktorý je vybavený kvalifikovaným elektronickým podpisom. To možnosť rýchleho a efektívneho podpísania značne obmedzuje. Právna úprava to, či by postačoval iba jednoduchý alebo zdokonalený elektronický podpis konkrétne nedefinuje a tak si musíme pri posúdení vystačiť s identifikáciou podmienok podľa § 40 Občianskeho zákonníka v rámci jednotlivých technických riešení – elektronických podpisov.
Pokiaľ ide o jednoduchý elektronický podpis tu vzhľadom na nízku mieru spoľahlivosti, ktorá je daná nižšími požiadavkami na technickú kvalitu (náležitosti) podpisu, zastávame názor, že by nebol postačujúci.
Pokiaľ ide o zdokonalený elektronický podpis v súlade s nariadením e-IDAS, tu zastávame názor, že ak sú všetky zákonné podmienky definujúce kvalitu tohto podpisu naplnené, mal by byť postačujúci pre platné a účinné vykonanie právneho úkonu v písomnej forme, t.j. písomná forma bude zachovaná. Používanie tohto druhu elektronického podpisu často poskytujú práve rôzne aplikácie, či platformy a jeho použitie je v praxi prístupnejšie, ako v prípade kvalifikovaného elektronického podpisu.
Dôležité je však v praxi overiť, či poskytovateľ danej platformy alebo aplikácie na podpisovanie a vykonávanie právnych úkonov pre používateľov garantuje kvalitu a formu používaného technického riešenia pre podpisovanie.
Naša advokátska kancelária spolupracuje s platformou Legal Systems, ktorá poskytuje svojim užívateľom pri správe a podpisovaní dokumentov práve využitie zdokonaleného elektronického podpisu, ktorý je v súlade s nariadením e-IDAS a tak môže byť pre podnikateľov veľmi vhodným riešením.
Záverom však chceme upozorniť, že niektoré odborné komentáre k Zákonníku práce uvádzajú právny názor, že na splnenie podmienky písomnosti právneho úkonu sa vyžaduje výhradne vlastnoručný podpis, ktorého elektronickým ekvivalentom je len kvalifikovaný elektronický podpis. A síce takáto požiadavka nie je priamo vymedzená v právnom predpise, avšak ak by štátne orgány alebo súdy v prípade sporu k takémuto posudzovaniu pristúpili, nemusel by byť ani zdokonalený elektronický podpis dokumentu pre ich posúdenie dostačujúci.
Pokiaľ by sa to týkalo pracovnej zmluvy, aj napriek skutočnosti, že Zákonník práce nespája s nenaplnením podmienky písomnej formy pracovnej zmluvy jej neplatnosť, absencia písomnej formy však môže mať za následok uloženie administratívnej sankcie zamestnávateľovi zo strany inšpektorátu práce, resp. neplatnosť niektorých osobitných dojednaní, pre ktorých platnosť zákon vyžaduje dohodu v písomnej forme a priamo v pracovnej zmluve.
Záver
Elektronické podpisovanie zmlúv sa stáva čoraz viac využívanejšou alternatívou v právnych vzťahoch. Dá sa predpokladať, že s rastúcim tempom elektronizácie bude potrebné, aby zákonodarca danú úpravu jasnejšie vymedzil a zadefinoval. Do tej doby zdokonalený elektronický podpis ale aj jednoduchý elektronický podpis stále ostáva v hraničnej zóne neistoty. Zároveň sme presvedčení, že prípadná kontrola by pre riadne posúdenie podmienky písomnosti elektronicky podpísanej pracovnej zmluvy musela dôkladne posúdiť technické parametre každého elektronického podpisu jednotlivo.
Automatizácia pracovnoprávnej dokumentácie
Naša advokátska kancelária spolupracuje s platformou Legal Systems, ktorá poskytuje firmám inovatívne riešenie v oblasti automatizácie dokumentov. Spoločne máme v ponuke dva balíky služieb v oblasti pracovného práva:
-
BALÍK BASIC HR – vhodný pre menších zamestnávateľov alebo firmy bez špecializovaného HR oddelenia, ktoré potrebujú základný súbor najčastejšie používaných dokumentov s možnosťou ich rýchleho a správneho generovania.
-
BALÍK FULL HR – určený pre firmy s komplexnejšou HR agendou a požiadavkami, vrátane širšej dokumentácie, individuálnych podmienok a prípadnej podpory pri kontrole zo strany štátnych orgánov.
Oba balíky sú dostupné prostredníctvom používateľsky prívetivého rozhrania Legal Systems, ktoré umožňuje rýchlu tvorbu dokumentov verifikovaných právnikom, zodpovedajúcich aktuálnej legislatíve.