Pilotný režim pre trhové infrašktruktúry (DLT Pilot)

26.11.2025 | Autor: Hronček & Partners
5

Od 23. marca 2023 je uplatňované nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/858, známe aj ako Nariadenie o pilotnom režime pre trhové infraštruktúry založené na technológii distribuovanej databázy transakcií (DLT Pilot Regime Regulation). Uvedené nariadenie vytvára právny rámec umožňujúci prevádzkovanie a testovanie trhových infraštruktúr založených na technológii distribuovanej databázy transakcií (DLT) v rámci Európskej únie. Cieľom tohto pilotného režimu je podporiť inovatívne riešenia v oblasti obchodovania a zúčtovania finančných nástrojov, ktoré sú digitalizované prostredníctvom DLT technológií, a zároveň zachovať primeranú úroveň ochrany investorov a finančnej stability.

Pilotný režim pre trhové infrašktruktúry (DLT Pilot)

Trhové infraštruktúry DLT môžu nadobúdať formu DLT multilaterálneho obchodného systému (DLT MTF), DLT zúčtovacieho systému (DLT SS) alebo DLT obchodného depozitára (DLT TSS). Každý z týchto subjektov je oprávnený požiadať o vydanie osobitného povolenia na základe výnimiek z vybraných požiadaviek stanovených v existujúcich predpisoch finančného trhu, ako sú smernica MiFID II, nariadenie CSDR či nariadenie o trhových zneužitiach (MAR). V zmysle uvedeného Trhové infraštruktúry v rámci pilotného režimu môžu mať tri základné formy: 

  • DLT MTF (multilaterálny obchodný systém) – platforma umožňujúca obchodovanie s finančnými nástrojmi založenými na DLT, 
  • DLT SS (zúčtovací systém) – systém na zúčtovanie transakcií, 
  • DLT TSS (obchodný depozitár) – systémy obchodovania avyrovnania 

Zavedenie pilotného režimu je dôležitým krokom k tomu, aby sa technológie ako blockchain mohli stať súčasťou regulovaného finančného trhu v EÚ. 

Pilotný režim je otvorený nielen pre existujúcich účastníkov finančného trhu, ako sú investičné spoločnosti alebo prevádzkovatelia regulovaných trhov, ale aj pre nové subjekty, ktoré doteraz povolenie podľa európskej legislatívy nemali. To znamená, že aj nové spoločnosti alebo startupy môžu požiadať o povolenie na činnosť podľa smernice MiFID II alebo nariadenia CSDR, a zároveň požiadať o osobitné povolenie podľa Nariadenia DLT Pilot, ktoré im umožní testovať a prevádzkovať služby postavené na technológii DLT. V takom prípade príslušný regulačný orgán nebude posudzovať splnenie tých požiadaviek, z ktorých žiadateľ požiadal o výnimku podľa článku 4 Nariadenia DLT Pilot. Inými slovami, spoločnosť sa nebude musieť riadiť všetkými bežne vyžadovanými regulačnými pravidlami, ktoré platia pre tradičných účastníkov trhu – dostane dočasné, osobitné povolenie, ktoré jej umožní testovať nové riešenia v kontrolovanom prostredí. Subjekty, ktoré získajú takéto povolenie, môžu prevádzkovať trhové infraštruktúry DLT počas obdobia trvania pilotného režimu. Po jeho skončení môžu buď požiadať o plné povolenie podľa platných predpisov EÚ, alebo im osobitné povolenie zanikne. 

Žiadosť o vydanie povolenia sa predkladá príslušnému orgánu dohľadu členského štátu, ktorý žiadateľovi udelil povolenie na činnosť podľa príslušných právnych predpisov EÚ. Súčasťou žiadosti je najmä opis technického riešenia DLT infraštruktúry, systém riadenia rizík, opatrenia na zabezpečenie ochrany investorov a zachovania integrity trhu, ako aj návrh mechanizmov dohľadu a reportingu. 

V rámci pilotného režimu sa môžu na obchodovanie alebo na zápis v trhovej infraštruktúre DLT prijímať iba také finančné nástroje, ktoré spĺňajú vopred stanovené kvantitatívne a kvalitatívne limity. Tieto obmedzenia majú zabezpečiť, aby sa pilotný režim realizoval v primeranom rozsahu a aby sa minimalizovalo riziko pre trh a investorov. 

DLT finančné nástroje môžu byť prijaté na obchodovanie alebo zaznamenané v trhovej infraštruktúre DLT len vtedy, ak v čase ich prijatia na obchodovanie alebo zápisu v distribuovanej databáze spĺňajú niektorú z nasledujúcich podmienok: 

  • ide o akcie, ktorých emitent má trhovú kapitalizáciu alebo predbežnú trhovú kapitalizáciu nižšiu ako 500 miliónov EUR; 
  • ide o dlhopisy alebo iné formy sekuritizovaného dlhu, vrátane vkladových potvrdeniek vzťahujúcich sa na takéto cenné papiere alebo nástrojov peňažného trhu, pričom veľkosť
  • emisie nepresahuje 1 miliardu EUR, s výnimkou nástrojov, ktoré obsahujú derivát alebo majú štruktúru, ktorá by mohla sťažiť klientovi pochopenie rizík; 
  • ide o jednotky podnikov kolektívneho investovania, na ktoré sa vzťahuje článok 25 ods. 4 písm. a) bod iv) smernice 2014/65/EÚ, teda akcie alebo podiely v podnikoch kolektívneho investovania do prevoditeľných cenných papierov (PKIPCP / UCITS) podľa smernice 2009/65/ES, ktoré nie sú štruktúrovanými PKIPCP podľa článku 36 ods. 1 druhého pododseku nariadenia (EÚ) č. 583/2010, a ktorých trhová hodnota spravovaných aktív nepresahuje 500 miliónov EUR. 

Uvedené limity reflektujú zámer európskeho zákonodarcu umožniť, aby sa v rámci pilotného režimu testovali predovšetkým menšie emisné objemy a menej komplexné finančné nástroje. Cieľom je overiť praktickú uplatniteľnosť technológie DLT v podmienkach regulovaného prostredia, pri zachovaní vysokej úrovne ochrany investorov, integrity trhu a finančnej stability. 

Zavedenie pilotného režimu predstavuje významný krok smerom k postupnej integrácii DLT technológií do tradičného finančného prostredia. Umožňuje overiť praktickú uplatniteľnosť týchto inovácií v rámci regulovaného trhu, a tým prispieva k rozvoju moderných a bezpečných digitálnych finančných služieb v Európskej únii. 


Hronček & Partners

Hronček & Partners

"Kvalitný obsah netvoria copywriteri, ale odborníci."