Služby v oblasti súkromnej bezpečnosti je možné prevádzkovať len na základe licencie, ktorú udeľuje na základe žiadosti fyzickej alebo právnickej osobe Krajské riaditeľstvo PZ, okrem licencie na prevádzkovanie profesionálnej cezhraničnej prepravy eurovej hotovosti cestnou dopravou, ktorú na základe žiadosti FO alebo PO udeľuje Ministerstvo vnútra SR. Zákon č.473/2005 o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti v § 2 vymedzuje štyri druhy bezpečnostnej služby, a to:
Činnosť osôb podnikajúcich v oblasti medzinárodnej a vnútroštátnej nákladnej, nadrozmernej a nadmernej prepravy podlieha osobitnému povoleniu. Povolenia v oblasti dopravy možno rozdeliť nasledovne:
Podnikanie v energetike je možné len na základe povolenia na podnikanie alebo po splnení oznamovacej povinnosti.
Toto povolenie na podnikanie a potvrdenie o splnení oznamovacej povinnosti vydáva Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (URSO) právnickým osobám a fyzickým osobám po splnení zákonom ustanovených podmienok.
Zákony, ktoré regulujú podnikanie v oblasti energetiky a potrebné náležitosti sú:
Formy podnikania v energetike, ktoré možno vykonávať len s povolením alebo potvrdením o splnení oznamovacej povinnosti sú (podľa ust. § 6 ods. 2 Zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike):
Zákon o energetike zároveň v tom istom ustanovení negatívne vymedzuje činnosti, ktoré možno vykonávať aj bez takéhoto povolenia:
Formy podnikania v tepelnej energetike, ktoré možno vykonávať len s povolením (podľa ust. § 1 ods. 2 Zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike) sú:
Finančný trh je jednou z najkomplexnejšie regulovaných oblastí, pričom podnikateľské subjekty musia pred vstupom na tento trh získať príslušné povolenie a následne počas svojej činnosti podliehajú dohľadu, ktorý v rámci Slovenskej republiky realizuje Národná banka Slovenska vykonávajúca od 1. januára 2006 integrovaný dohľad nad subjektmi finančného trhu. Právne predpisy regulujúce podmienky výkonu činnosti finančných inštitúcií možno diferencovať podľa jednotlivých sektorov finančného trhu, ktorými sú:
Reguláciu podnikania v oblasti hazardných hier z dôvodu absentujúcej európskej harmonizácie národných úprav v tejto oblasti upravujú výlučne vnútroštátne právne predpisy. V tejto oblasti tak neexistuje napr. pojem „passporting“ známy z oblasti práva finančného trhu, ktorým sa rozumie možnosť subjektov oprávnených na výkon niektorej z finančných služieb podnikať v rámci celej EÚ. Chýbajúca harmonizácia je tak nezanedbateľnou prekážkou predovšetkým pri online prevádzkovaní hazardných hier.
V Slovenskej republike možno hazardné hry prevádzkovať len na základe udelenej alebo vydanej licencie Úradom pre reguláciu hazardných hier a za podmienok ustanovených zákone č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách. V zmysle ust. § 4 ods. 1 tohto zákona je hazardnou hrou hra, v ktorej hráči po úhrade vkladu a vložení stávky môže získať výhru, ak splní vopred určené podmienky. Výsledok hazardnej hry závisí úplne alebo čiastočne od náhody alebo od vopred neznámeho výsledku určitej okolnosti alebo udalosti. Výsledok okolnosti alebo udalosti, ktorá určuje výsledok hazardnej hry, nesmie byť vopred nikomu známy a nesmie byť nikým ovplyvniteľný a nesmie byť v rozpore s pravidlami hazardnej hry.
Hazardnými hrami sú tak predovšetkým:
Kryptoaktíva sa ako digitálne vyjadrenie hodnoty alebo práv, ktoré možno prenášať a elektronicky uchovávať s použitím technológie distribuovanej databázy transakcií alebo podobnej technológie tešili v posledných desiatich rokoch zvýšenej popularite, pričom súčasné trendy naznačujú pokračovanie v nastolenom tempe rozmachu predmetnej oblasti. Vo všeobecnosti možno kryptoaktíva deliť na kryptoaktíva vyjadrujúce hodnotu a kryptoaktíva vyjadrujúce práva. Kryptoaktíva vyjadrujúce hodnotu sú najčastejšie používané ako platobné prostriedky, alebo investičné nástroje. Pri tzv. kryptomenách, alebo tokenoch krytých aktívami (tzv. stablecoins), možno pozorovať prienik medzi množinami platobných prostriedkov a investičných nástrojov. Príkladom rýdzeho platobného kryptoaktíva sú tokeny kryté peniazmi (tzv. e-money tokens, alebo electronic money tokens). Osobitnou skupinou kryptoaktív, ktoré vyjadrujú predovštkým práva, sú užitočné tokeny (tzv. utility tokens) a nezameniteľné tokeny (tzv. NFT, resp. non fungible tokens). Jednotlivé druhy kryptoaktív možno definovať nasledovne:
Vybavenie povolení na prevádzkovanie akéhokoľvek zdravotníckeho zariadenia v zmysle zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, a to najmä:
a) povolení na prevádzkovanie zdravotníckych zariadení ambulantnej zdravotnej starostlivosti:
b) povolení na prevádzkovanie zdravotníckych zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti
c) Vybavenie povolení na prevádzkovanie zdravotníckych zariadení lekárenskej starostlivosti v zmysle zákona č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov na nasledujúce činnosti:
Najbežnejšou formou podnikania na Slovensku je prevádzkovanie živnosti podľa Zákona č. 455/1991 Zb. - Zákon o živnostenskom podnikaní (ďalej len “Zákon“). Živnosťou je sústavná činnosť prevádzkovaná samostatne, vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku alebo za účelom dosiahnutia merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu. Živnosť si môžu založiť fyzické aj právnické osoby a rovnako aj zahraničné osoby, ak splnia podmienky na jej prevádzkovanie.
Zakladanie živností funguje na ohlasovacom princípe. Oprávnenie teda vzniká dňom, keď ohlásenie živnosti splní všetky zákonom predpísané náležitosti. Samotné živnostenské oprávnenie slúži spolu s výpisom zo živnostenského registra na preukázanie živnostenského oprávnenia.
Vo všeobecnosti môže živnosť prevádzkovať každá fyzická osoba, alebo právnická osoba, ktorá má viac ako 18 rokov, je plne spôsobilá na právne úkony a je bezúhonná v zmysle §6 ods. 2 Zákona. Bezúhonnou sa na účely živnostenského zákona rozumie osoba, ktorá nebola právoplatne odsúdená za hospodársky trestný čin, trestný čin proti majetku a úmyselný trestný čin, ktorého skutková podstata súvisí s činnosťou, ktorú chce osoba vykonávať. Bezúhonnou je rovnako aj osoba, na ktorú sa v podmienkach Slovenskej republiky hľadí ako na neodsúdenú, teda má zahladené odsúdenie alebo bola omilostená prezidentom.
Na základe podmienok odbornej spôsobilosti, ktoré treba splniť na prevádzkovanie sa živnosti delia na:
V prípade viazaných a remeselných živností je potrebné splniť podmienku odbornej spôsobilosti. Odbornú spôsobilosť môže mať samotný podnikateľ, alebo si môže na odborné vykonávanie činnosti ustanoviť zodpovedného zástupcu. Právnická osoba, ktorá prevádzkuje viazanú alebo remeselnú živnosť je povinná ustanoviť zodpovedného zástupcu. Zodpovedný zástupca musí spĺňať všeobecné podmienky na prevádzkovanie živnosti, vek viac ako 18 rokov, spôsobilosť na právne úkony, bezúhonnosť a podmienku odbornej spôsobilosti pre činnosť, ktorú zastupuje.
Medzi ostatné najčastejšie povolenia patria napríklad banské povolenia, povolenia na poskytovanie služieb ako je rozhlas a televízia, povolenia na vykonávanie sociálnych služieb a zbojné licencie.
Aké činnosti rozumieme pod pojmom banská činnosť? Podľa Zákona o č. 51/1988 Zb. banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe (zákon o banskej činnosti) sa pod pojmom banská činnosť rozumie:
Zákon o banskej činnosti taktiež vymedzuje pojem činnosť vykonáva banským spôsobom. Patria sem tieto osobitné činnosti:
Povolenia na poskytovanie služieb ako je rozhlas alebo televízia sa riadia Zákonom č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách, ktorý definuje tieto činnosti a upravuje potrebné náležitosti a podmienky na vydanie takýchto povolení.
Čo sú to elektronické komunikačné siete?
Je to súhrnný pojem pre funkčnú prepojenú sústavu prenosových systémov, a ak je to potrebné, prepájacích alebo smerovacích zariadení, vrátane sieťových prvkov, ktoré nie sú aktívne, ktoré umožňujú prenos signálov po vedení, rádiovými, optickými alebo inými elektromagnetickými prostriedkami, vrátane družicových sietí, pevných sietí s prepájaním okruhov a s prepájaním paketov, internetu a mobilných pozemských sietí, sietí na rozvod elektrickej energie v rozsahu, v ktorom sa používajú na prenos signálov, sietí pre rozhlasové a televízne vysielanie a káblových distribučných systémov bez ohľadu na druh prenášaných informácií.
Elektronické komunikačné služby
Zákon o elektronických komunikáciách definuje elektronickú komunikačnú službu ako službu, ktorá je obvykle poskytovaná za odplatu a ktorá spočíva úplne alebo prevažne v prenose signálov v sieťach, vrátane telekomunikačných služieb a prenosových služieb v sieťach používaných na rozhlasové a televízne vysielanie. Ďalej zákon upozorňuje na fakt, že táto služba nie je poskytovanie obsahu ani zabezpečenie alebo vykonávanie redakčného dohľadu nad obsahom prenášaným pomocou sietí a služieb a nezahŕňa služby informačnej spoločnosti, ktoré nespočívajú úplne alebo prevažne v prenose signálov v sieťach.
Podľa Zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách (zákon o sociálnych službách) je sociálnou službou odborná činnosť, obslužná činnosť alebo ďalšia činnosť alebo súbor týchto činností, ktoré sú zamerané na:
Zbrojné licencie sa rozdeľujú podľa účelu používania zbraní alebo streliva, ktoré môže držiteľ zbrojnej licencie (právnická osoba, alebo fyzická osoba - podnikateľ) nadobudnúť do vlastníctva a držať ich v rozsahu pre následné skupiny:
Skupina A - vývoj a výroba zbraní alebo streliva
Skupina B - opravy, úpravy, ničenie, znehodnotenie alebo výroba rezu zbraní a streliva
Skupina C - nákup, predaj alebo preprava zbraní a streliva
Skupina D - vypožičiavanie, prenájom a úschova zbraní a streliva
Skupina E - uskutočňovanie športovej, kultúrnej alebo záujmovej činnosti
Skupina F - výkon zamestnania alebo oprávnenia podľa osobitného predpisu
Skupina G - prevádzkovanie múzejnej a zberateľskej činnosti