Majú hromadné žaloby na Slovensku potenciál posilniť slabších voči silným – alebo sa zmenia na ďalšiu byrokratickú prekážku?

Hromadné žaloby (class actions) sú novým prvkom aj v slovenskom právnom prostredí. Ich cieľom je umožniť spotrebiteľom spoločne sa brániť proti neférovým praktikám silných hráčov – bánk, mobilných operátorov, energetických či technologických gigantov.
Slovensko transponovalo európsku smernicu o kolektívnej ochrane spotrebiteľov prijatím zákona účinného od júla 2023. V praxi však naráža na limity – prísne podmienky (minimálne 20 prihlásených, poplatky, notárske potvrdenie, povinné zverejnenie vo vestníku) celý proces komplikujú a môžu odradiť bežného občana.
Kým v USA hromadné žaloby fungujú na princípe opt-out a vedú k miliardovým vyrovnaniam, slovenský model opt-in zostáva konzervatívny a zatiaľ nepreukázal veľký efekt.
Prínosy hromadných žalôb:
-
znižujú náklady a riziko pre jednotlivcov,
-
zvyšujú šancu na úspech v spore,
-
dávajú zmysel aj „malým“ nárokom, ktoré by inak ostali nepovšimnuté.
Hoci slovenský systém má svoje limity, hromadné žaloby už dnes predstavujú nový nástroj vyvažovania moci medzi jednotlivcom a korporáciou a môžu prispieť k férovejšiemu podnikateľskému prostrediu.