Ako bude vyzerať plán oživenia? Bude potrebné verejné obstarávanie a v akých prípadoch? Ovplyvní novela zákona o verejnom obstarávaní aj plán oživenia? Prinášame vám rozhovor s našim expertom na verejné obstarávanie.

Kedy musí spoločnosť zadávať verejné obstarávanie?
Toto je pomerne široká otázka, ktorá si vyžaduje komplexnú odpoveď. Podľa zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“) podnikatelia zadávajú verejné obstarávanie len vtedy, ak úroveň podpory ich projektu prostredníctvom nenávratných finančných prostriedkov (ďalej len „NFP“) dosahuje 50 % alebo viac. V takýchto prípadoch musia dodržiavať zákon o verejnom obstarávaní. Ak subjekt súkromného sektora realizuje projekt v hodnote 500 000 EUR a od štátu dostane NFP vo výške 50 % alebo viac, musí dodržiavať zákon o verejnom obstarávaní. Následne hovoríme o individuálnych obstarávacích konaniach, a to o konaniach pod prahom a nad prahom. Ak je úroveň financovania projektu prostredníctvom NFP nižšia ako 50 %, subjekt zadáva zákazky podľa príručky ústredného koordinačného orgánu č. 6 a 12 (ďalej len „CKO“), ktorá obsahuje postupy a metodiku verejného obstarávania v hodnote nad 100 000 EUR a pod 100 000 EUR. Tieto postupy sú veľmi podobné postupom podľa zákona o verejnom obstarávaní, ale laicky povedané, sú oveľa menej formálne a rýchlejšie ako postupy podľa zákona o verejnom obstarávaní, pričom zmluvy sa uverejňujú na webovej stránke CKO a nie vo vestníku verejného obstarávania.
Platí to rovnako pre súkromný sektor a verejný sektor?
Nie, táto 50 %+ miera podpory sa vzťahuje len na súkromný sektor. Verejné orgány vždy postupujú podľa zákona o verejnom obstarávaní. Nezáleží na tom, či ide o obec, mesto, štát, štátom zriadenú organizáciu alebo dokonca súkromnú spoločnosť zriadenú štátnym alebo miestnym orgánom; drvivá väčšina z nich musí postupovať v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. V skutočnosti jediný prípad, na ktorý sa to nevzťahuje, je situácia, keď hodnota obstarávania je nižšia ako 5 000 EUR, hoci novela zákona o verejnom obstarávaní stanovuje, že s účinnosťou od 1. januára 2022 sa táto dolná hranica zmení na 10 000 EUR. To znamená, že ak subjekt podliehajúci zákonu o verejnom obstarávaní obstaráva niečo, čo má hodnotu nižšiu ako táto suma, nemusí danú vec alebo službu obstarávať verejne.
Ak teda obstaráva niečo, čo má hodnotu vyššiu ako 10 000 EUR, musí tak urobiť verejne.
Áno, hneď ako odhadovaná hodnota zákazky presiahne 10 000 EUR, subjekt ju musí obstarávať verejne. Odhadovaná hodnota samotnej zákazky podlieha tiež špecifickým pravidlám výpočtu. Napríklad v prípade opakovaných mesačných služieb musím vypočítať odhadovanú hodnotu za celých 12 mesiacov, čo už môže byť zákazka pod prahovou hodnotou alebo napríklad zákazka nad prahovou hodnotou. Ak povinný subjekt tak neurobí a namiesto použitia postupu obstarávania pod prahovou hodnotou každý mesiac objednáva zákazku s nízkou hodnotou, dopúšťa sa relatívne závažného porušenia zákona o verejnom obstarávaní. Vyššie uvedené platí pre celé spektrum prahových hodnôt, či už v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, alebo nariadenia Úradu pre verejné obstarávanie, ktorým sa upravujú jednotlivé prahové hodnoty.
Naša advokátska kancelária má rozsiahle skúsenosti v oblasti verejného obstarávania. Aká je naša pridaná hodnota v porovnaní s inými subjektmi, ktoré pripravujú verejné obstarávanie?
Trh služieb verejného obstarávania je relatívne nasýtený a vysoko konkurenčný, pričom niektoré subjekty napríklad pripravujú zadávacie podklady automatizovanými prostriedkami. Tým sa úplne eliminuje možnosť individualizácie. Cieľom každého obstarávania by malo byť nájdenie najvýhodnejšej ponuky z hľadiska nákladovej efektívnosti, ale nemal by sa prehliadať kvalitatívny aspekt, ktorý verejní obstarávatelia, žiaľ, nezohľadňujú a podmienky účasti z hľadiska odbornej spôsobilosti sú stanovené veľmi formálne alebo vôbec nie sú stanovené. Podmienky technickej a odbornej spôsobilosti sú relatívne účinným nástrojom na nájdenie dodávateľa, ktorý má skúsenosti s konkrétnymi požiadavkami verejných obstarávateľov. Bohužiaľ, sú tiež nástrojom, ktorý je relatívne často zneužívaný, čo nie je naša šálka kávy – či je to pre nás výhoda alebo nevýhoda, nechám na posúdenie potenciálnym klientom. Pridaná hodnota služieb poskytovaných v spolupráci s poradenskými firmami v oblasti grantov a dotácií spočíva predovšetkým vo vzájomnej synergie a účasti advokátskej kancelárie na celom procese, ktorá svojou povahou zabezpečuje odborný dohľad nad procesom verejného obstarávania a zároveň je schopná poskytnúť uchádzačom individuálne obchodné podmienky. Súčasťou súťažných podkladov je vždy zmluva, ktorá bude výsledkom verejného obstarávania, čo nám podľa nášho názoru dáva významnú výhodu oproti mnohým iným poskytovateľom poradenských služieb v oblasti verejného obstarávania. Ďalšou pridanou hodnotou z nášho pohľadu je, že poskytujeme poradenstvo v oblasti verejného obstarávania aj mnohým zainteresovaným stranám a uchádzačom, ktorým pomáhame pri príprave žiadostí o vysvetlenie, žiadostí o opravu alebo dokonca pri podávaní námietok. Vďaka tomu sme schopní nazerať na verejné obstarávanie z širokej perspektívy a z rôznych uhlov – z pohľadu verejného obstarávateľa aj uchádzača – a poskytovať cenné poradenstvo. Skutočnosť, že verejným obstarávateľom, ktorí žiadajú o NFP v spolupráci s grantovými agentúrami, môžeme poskytnúť balík služieb, ktorý zahŕňa všetko od prípravy projektu, podania žiadostí o NFP, obstarávania, stanovenia obchodných podmienok až po zastupovanie pred sprostredkovateľskými orgánmi alebo Úradom pre verejné obstarávanie, je len čerešničkou na torte.
Môžete uviesť príklad?
Jedným z príkladov je obstarávanie stavebných prác pre verejného obstarávateľa, ktorý požadoval kvalitnú atypickú oceľovú strešnú konštrukciu s drevenou výplňou, pretože mal zlé skúsenosti s dodávateľmi, ktorí tvrdili, že majú skúsenosti s takýmito konštrukciami, čo sa však ukázalo ako veľká chyba. V tejto súvislosti sme s cieľom vyhnúť sa akýmkoľvek pochybnostiam požiadali o stanovisko samotný orgán prostredníctvom ex ante posúdenia, v ktorom sme vysvetlili stanovenie podmienky s úmyslom zabrániť tomu, aby bola táto podmienka posúdená ako diskriminačná. Viem, že mnohé grantové agentúry tiež uverejňujú prípadové štúdie, v ktorých možno nájsť pridanú hodnotu našej spolupráce. V takýchto prípadoch vám rôzni „hackeri“, ktorí doma bez akejkoľvek individualizácie vyplňujú stále dokola tie isté súťažné dokumenty, jednoducho nepomôžu. To isté platí pre konzultantov, ktorí na prípravu dokumentov používajú automatizované programy. V takomto prostredí je bohužiaľ dosť ťažké nájsť partnerov, ktorí ocenia prístup a pridanú hodnotu nášho projektu.
Spomenuli ste, že sa venujete verejnému obstarávaniu v spolupráci s grantovou agentúrou, ktorá získava nenávratné finančné prostriedky z eurofondov, programov EÚ alebo slovenských dotácií a iných medzinárodných programov, ako sú Nórske fondy alebo Visegrádsky fond atď. Verejné obstarávanie je zvyčajne súčasťou získavania NFP, keď sa obstaráva niečo hmotné – či už ide o novú strechu alebo novú výrobnú linku. Prečo je pre spoločnosti, ktoré žiadajú o NFP, dôležité mať kvalitného poradcu v oblasti verejného obstarávania?
Odpoveď na túto otázku možno v podstate zhrnúť z predchádzajúcich odpovedí. Pokiaľ ide o proces pred verejným obstarávaním, ide o relatívne náročný proces, o ktorom najlepšie vedia hovoriť grantové agentúry. Ako som už spomenul, tieto procesy sú relatívne menej formálne a menej časovo náročné, ale potom prichádza príslovečné „ale“. Bohužiaľ, existuje mnoho sprostredkovateľských orgánov, ktorých úlohou je monitorovať jednotlivé výzvy, a každý z nich interpretuje rovnaké pravidlá svojím vlastným spôsobom. Zároveň pristupujú k kontrole dokumentov a spravovaniu finančných prostriedkov veľmi byrokraticky a nie sú ochotní počúvať vysvetlenia okolností, ktoré nás viedli k tomuto postupu vzhľadom na špecifickú povahu danej zmluvy. Aj v tomto prípade je našou úlohou vysvetliť odôvodnenie a legitimitu nášho prístupu jednotlivým kontrolným orgánom prostriedkami, ktoré máme k dispozícii, a sme schopní riešiť jednotlivé nedostatky ad hoc. Okrem toho však platí v podstate to, čo som povedal v odpovedi na predchádzajúce otázky.
Mgr. Samuel František Mičuda - public procurement specialist