Vplyv rastu cien v stavebníctve na verejné obstarávanie a všeobecné metodické usmernenie ÚVO

16.05.2022 | Autor: Hronček & Partners, s. r. o.
: 16.05.2022
7 min

Stavebné spoločnosti a zhotovitelia dlhodobo volajú na poplach v súvislosti s nárastom cien. Ekonomická situácia vo svete je poznačená doznievajúcou pandémiou ako aj vojnovým konfliktom a finančné stimuly jednotlivých štátov a národných ako aj medzinárodných bánk (ECB a FED) počas pandémie na podporu ekonomiky si vybrali daň v podobe významného nárastu miery inflácie. Nárast cien je však mimoriadne problematickou záležitosťou v prostredí verejného obstarávania, kde možno bádať silnú reguláciu v súvislosti s možnosťou zmeny zmluvy a to obzvlášť pri zmluvách určených pevnou cenou. Skokový nárast cien zasiahol v podstate celé spektrum trhu, avšak najvýraznejšie rezonuje v oblasti stavebníctva, pričom je nevyhnutné uviesť, že spomalenie alebo zastavenie stavebných prác by mohlo mať fatálne následky pre hospodárstvo a ekonomiku štátu.

Vplyv rastu cien v stavebníctve na verejné obstarávanie a všeobecné metodické usmernenie ÚVO

Práve z tohto dôvodu téma zdražovania v stavebníctve rezonuje, pričom je možné problém zdražovania v súvislosti s verejným obstarávaním rozdeliť na dve časti, a to pri vysúťažených zákazkách, v rámci ktorých sa súťažilo aj pred rokom 2020, v dôsledku čoho je dokončenie týchto projektov ohrozené a druhú množinu predstavujú verejné obstarávania, ktoré ešte len majú byť vyhlásené, a to v súvislosti s tým, ako majú verejní obstarávatelia plánovať obstarávanie vzhľadom na možnosť podstatného nárastu cien počas realizácie stavebných prác.  

Problematiku nárastu cien stavebných materiálov reflektuje aj Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý sa snaží pomerne proaktívne predmetnú tému komunikovať a verejných obstarávateľov usmerňovať, pričom v tejto súvislosti požiadalo o usmernenie aj samotnú Európsku komisiu, tak ako to ÚVO urobilo aj v súvislosti s problematikou obstarávania a zmien zmluvy počas pandémie. EK však uviedla, že smernice EÚ obsahujú rámec pravidiel zmeny zmluvy, ku ktorým treba pristupovať v každom prípade individuálne a tak, aby tieto neboli zneužívané.  

Podpredseda ÚVO, J. Lexa poskytol v januári tohto roku v tejto téme rozhovor, v ktorom mimo iného uviedol, že nárast cien nie je taký, ako sa predstiera. Na druhú stranu však z rozhovoru vyplýva jedno z kľúčových posolstiev, ktoré možno interpretovať tak, že často ide práve o nevôľu a neschopnosť zo strany verejných obstarávateľov využívať inštitúty, ktoré majú k dispozícií, ako je napríklad úprava zmluvy s možnosťou indexácie a valorizácie ceny alebo využiť tzv. prípravné trhové konzultácie, čo zákon o verejnom obstarávaní priamo umožňuje a v západných krajinách možno PRK dokonca považovať za príklad správnej praxe. Podpredseda Úradu pre verejné obstarávanie poskytol rozhovor k tejto problematike aj v rozhovore poskytnutom pre Rádio Slovensko, ktorý si môžete vypočuť tu.  

Bez ohľadu na uvedené je však možné potvrdiť, že v prípade niektorých materiálov bol nárast enormný, a že nárast cien ohrozuje výstavbu v rámci celej Slovenskej republiky pričom Ministerstvo dopravy a výstavby SR potvrdilo, že ohrozené sú aj niektoré dôležité dopravné stavby. Šéf Zväzu stavebných poskytovateľov Slovenska Pavol Kováčik tvrdí, že krátkodobá redukcia cien nie je možná, a podľa jeho odhadu, ako aj odhadu mnohých odborníkov by sa ceny mali stabilizovať do konca roku, najneskôr začiatkom budúceho roku. Štát ale musí riešiť dôsledky inflácie a nedostatku materiálu vo verejnom stavebníctve okamžite.  

Z iniciatívy ÚVO a predsedu ÚVO Miroslava Hliváka sa dňa 29.04.2022 konalo špecificky k téme zdražovanie cien v stavebníctve rokovanie za účasti ministra dopravy pána Andreja Doležala, zástupcu Ministerstva Financií SR, štátneho tajomníka pána Andrej Klimek, podpredsedu NKÚ pán Ľubomír Andrassy, zástupcov MIRRI, Štatistického úradu, Národnej banky Slovenska a ÚHP. V nadväznosti na uvedené sa predseda ÚVO Miroslav Hlivák a minister dopravy a výstavby Andrej Doležal zúčastnili aj diskusie v relácií RTVS. Predseda ÚVO Hlivák uviedol, že sa črtá riešenie a možnosť usmernenia verejných obstarávateľov, pričom ÚVO sa v spolupráci s ostatnými inštitúciami snaží apelovať na ekonomické autority, aby tieto podrobili nárast cien jednotlivých materiálov a komodít podrobnej analýze a pripravili akýsi valorizačný vzorec, ktorý bude možné aplikovať v prípade nových verejných obstarávaní, a zároveň aby bolo možné určiť priemerný nárast cien v určených a vybraných materiáloch a komodít. 

Na druhú stranu východisko pre už uzavreté zmluvy majú verejní obstarávatelia možnosť hľadať aj v zmene zmluvy malého rozsahu, tzv. de minimis podľa ust. § 18 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní a tam, kde to nie je možné, by mal byť každý individuálny prípad posudzovaný z pohľadu nepredvídateľnosti, v dôsledku čoho by bolo možné pristúpiť k navýšeniu ceny až do 50 % v zmysle ust. § 18 ods. 1 písm. c) zákona. Práve výstupy z ekonomickej analýzy by mali byť podstatnou a zásadnou pomôckou pre verejných obstarávateľov, ktorí si budú môcť svoje konkrétne zmluvy a ceny porovnať s výstupmi z týchto analýz, na základe čoho budú môcť v každom individuálnom prípade zodpovedne určiť, že ide naozaj o takú zásadnú a objektívnu zmenu v cenách materiálov, že takýto postup je legitímny a nejde o špekuláciu zo strany zhotoviteľov, ktorí sa v určitých prípadoch snažia túto situáciu aj využiť, resp. zneužiť.  

Len dva dni po relácií v RTVS sa predseda a podpredseda ÚVO spolu stretli aj s prezidentkou SR Zuzanou Čaputovou, pričom zástupcovia ÚVO informovali o aktivitách a krokoch, ktoré sa snaží ÚVO vyvíjať za účelom usmernenia a pomoci všetkým zainteresovaným subjektom. Uvedené len zvýrazňuje dôležitosť a zásadnosť tejto témy pre ekonomiku Slovenskej republiky, ale aj pre samotné hospodárske subjekty podnikajúce v oblasti stavebníctva.  

Problematika nárastu cien a v nadväznosti na to problematika možnosti zmeny zmluvy, ktorá je výsledkom verejného obstarávania je mimoriadne komplexná a náročná téma a možno povedať, že neexistuje a ani nikdy nebude existovať jednoduchý návod a riešenie, ktoré možno uplatniť širokospektrálne, nakoľko v každom jednom prípade je nevyhnutné citlivo skúmať špecifiká a osobitosti individuálne.  

Aktualizácia článku ku dňu 16.05.2022 

Uvedené Úrad pre verejné obstarávanie potvrdzuje aj vo všeobecnom metodickom usmernení vydanom dnes, teda dňa 16.05.2022, ktorý bol na pracovnej úrovni komunikovaný s Európskou komisiou. Ide o pomerne komplexný 22 stranový materiál odkazujúci na rozsiahlu judikatúru Súdneho dvora EÚ, početné metodické usmernenia vydané zo strany ÚVO od roku 2020 v súvislosti s nárastom cien a nepredvídateľnými okolnosťami, v ktorej sa zároveň nachádza rozbor skúmaných okolností, a to situácie vyvolanej ochorením COVID-19 a vojnovým konfliktom medzi Ruskou federáciou a Ukrajinou a v nadväznosti na uvedené aj aktuálny negatívny a nestabilný vývoj a stav na trhu. K týmto ÚVO explicitne uvádza „zasahujúce v celosvetovom meradle mnohé oblasti života, vrátane oblastí súvisiacich s procesmi verejného obstarávania, tak jednotlivo alebo vo vzájomnej súvislosti svojim rozsahom, naliehavosťou a/alebo nepredvídateľnosťou sú spôsobilé byť vyhodnotené ako okolnosti, ktoré verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ nemohol pri vynaložení náležitej starostlivosti predvídať.“ Úrad tak potvrdzuje, že tieto skutočnosti môžu potenciálne naplniť znak nepredvídateľnej okolnosti predvídaný v skutkovej podstate ust. § 18 ods. 1 písm. c) ZVO, avšak v každom konkrétnom prípade je nevyhnutné hodnotiť aj ďalšie základné atribúty, ako napr. dostupné prostriedky, povaha a charakteristika predmetného projektu, osvedčené postupy v danej oblasti, časové hľadisko výskytu takýchto okolnosti – pred/po vyhlásení, preukázanie príčinnej súvislosti medzi takýmito okolnosťami a potrebou zmeny zmluvy, ďalej vyhodnotenie skutočnosti, či sa nezmení charakter zmluvy, rozsah požadovanej zmeny.  

Nevyhnutnosťou je aj riadne a dôkladne zdokumentovanie celého procesu verejného obstarávania ako aj odôvodnenia vo vzťahu k zmene zmluvy, pričom ÚVO v rámci usmernenia uviedlo aj odporúčanie vo vzťahu k obsahu takejto dokumentácie, ktorá by tak mala obsahovať min.:  

  • skutkový stav a popis rozhodných skutočností, z ktorých vyplýva potreba postupu podľa § 18 ods. 1 písm. c) ZVO,  
  • vyhodnotenie náležitej starostlivosti a príčinnej súvislosti k potrebe postupu podľa § 18 ods. 1 písm. c) ZVO,  
  • vyhodnotenie zákonnej prípustnosti takéhoto postupu, 
  • vyhodnotenie ekonomickej primeranosti takéhoto postupu, 
  • vyhodnotenie technickej (vecnej) vhodnosti takéhoto postupu. 

V usmernení sa nachádza komplexný prehľad krokov a postupov, ktoré ÚVO odporúča verejným obstarávateľom uskutočniť, ako aj návrhy zmien a inkorporácie konkrétnych valorizačných vzorcov (metodický pokyn Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 6/2018), index vývoja cien, indexy cien stavebných materiálov ako zároveň ÚVO aj v kontexte vyššie uvedeného uvádza, že príslušné ekonomické autority by mali sprístupniť primárne ekonomické ukazovatele na základe pracovného stretnutia zo dňa 29.04.2022. 

Záverom ÚVO samozrejme dôrazne pripomína povinnosť postupu v súlade ZVO a možnosti výkonu dohľadu zo strany ÚVO ako aj ďalších dohľadových orgánov, s tým, že dôkazné bremeno pri preukazovaní oprávnenosti postupu podľa § 18 ods. 1 písm. c) ZVO je výlučne na verejnom obstarávateľovi, resp. obstarávateľovi. 

Vo vzťahu k postupu ÚVO možno uviesť, že tento sa v rámci svojej kompetencie snaží plniť si úlohu vyplývajúcu zo ZVO a postup ÚVO možno oceniť. Pre verejných obstarávateľov je predmetné všeobecné metodické usmernenie obrovskou pomôckou a uceleným zdrojom informácií na jednom mieste, pričom v ďalšej fáze budú práve informácie od príslušných ekonomických inštitúcií, ktoré na základe pracovného stretnutia z 29.04.2022 majú priniesť analýzu vývoja cien konkrétnych materiálov, vysoko očakávané. 

Naša advokátska kancelária sa tejto problematike podrobne venuje, a na dennej báze poskytuje poradenstvo verejným obstarávateľom ako aj uchádzačom a záujemcom, ktorých nárast cien zasiahol, preto nás v prípade akýchkoľvek otázok neváhajte kontaktovať.   


Hronček & Partners, s. r. o.

Hronček & Partners, s. r. o.

"Kvalitný obsah netvoria copywriteri, ale odborníci."